Welkom op mijn Blog over zeevissen. Mijn naam is Kees de Mol en ik woon in de achtertuin van Katwijk aan Zee. In deze blog wil ik u laten zien hoe ik het zeevissen beleef. Ik wens u allen veel leesplezier. Heeft u een tip of wilt u reageren, laat dan eens een berichtje achter.


Video's

maandag 16 januari 2012

Lekker op de trekker




Wanneer de wind uit het oosten waait krijg ik altijd de kriebels. Het is dan weer mogelijk om garnalen te vissen vanaf het strand en voor vandaag had ik het plan opgevat om met het sleepnet te gaan vissen. Toen ik gisteren mijn zwager hierover sprak kwam hij met een ander idee.

M'n zwager stelde voor om met de boot of met de tractor te gaan vissen en ik liet me dit geen tweede keer zeggen en direct heb ik ermee ingestemd. Het bleef nog een beetje onduidelijk of we met de boot konden en uiteindelijk hebben we toch maar besloten met de tractor te gaan.

Rond 14:00 kwamen we aan op het strand en hier zag ik weer verschillende mensen van de Brittenburgh staan. Die zullen wel vreemd hebben opgekeken toen ze me in dat karretje zagen zitten omdat ik meestal gewoon ga vissen met de hengel.
De zee was als een spiegel en branding was er nauwelijks dus het vissen zou gemakkelijk worden, dachten we.
wel het lijntje vasthouden maar ik hoef gelukkig niet te slepen
Helaas was er door de storm wel enorm veel vuil op de kant gespoeld en het strand lag letterlijk bezaaid met rolhout, messchelpen, helmgras, plastic, enz. enz. En het stonk op verschillende plaatsen verschrikkelijk. Het water leek in ieder geval wel redelijk schoon dus het vissen ging door.
troep op het strand
We vissen met een groot net met een scheerbord aan een 700 meter lange lijn van dyneema. Het scheerbord zorgt ervoor dat het net blijft open staan en dat het net de zee in wordt getrokken. Het werkt eigenlijk als een soort scheepsroer. Het bord wordt in het water gezet en de trekker doet de rest. Tijdens het rijden laat de bestuurder met de hydraulische lier de lijn vieren tot alle lijn van de rol is. Het net ligt dan een behoorlijk eind de zee in en je kunt dat gewoon een uurtje blijven slepen.


Na een half uurtje wordt besloten om even te kijken of er al wat gevangen is en we lieren de lijn binnen. Het net is goed gevuld en er is ook behoorlijk wat garnaal aanwezig maar helaas zit er zoveel rommel bij dat je dit niet met goed fatsoen kan uitzoeken. We besluiten om het maar terug te gooien. Er zijn wel diverse leuke bijvangsten waarvan ik er hieronder een paar laat zien.

het legen van de kuil
zeebaars die inmiddels weer zwemt
tarbotje
platvisjes

Na deze poging met het garnalennet zetten we er een groter net op met grote scholen in de hoop dat we misschien een rondvisje kunnen vangen. Dit net is ook hoger en er zit een drijver op de bovenpees waardoor het net blijft openstaan.
Spoeltje Dyneema van 8 mm dik
deze lijn kan een paar duizend kilo aan en rekt nauwelijks
Na een uurtje zijn we inmiddels aangekomen op het strand van Scheveningen en het net wordt binnengedraaid. Ik weet niet wat ik zie als het net aan de kant komt, het zit helemaal vol met troep het lijkt wel of we in een vuilnisbelt hebben gevist. Het net is ook niet normaal meer leeg te halen en scheurt helaas open. Jammer maar mijn zwager kan dit zelf goed repareren dus hij vond het niet heel erg.


Tussen de troep zitten behoorlijk wat platvisjes zoals scharren, tarbotjes, botjes en zelfs een klein tongetje. Ook kan ik ruim 10 zeebaarsjes van rond de 20 cm weer teruggooien.
baarsje mocht snel weer zwemmen
botje van een dikke 40cm

Hierna laden we alles weer op de kar en keren we terug naar Katwijk. In de schuur genieten we nog even na bij het genot van een biertje en we zijn toch wel blij dat we gegaan zijn ondanks de slechte vangsten.

Hopelijk hebben jullie een beetje genoten van m'n verhaal en tot ziens

Kees

4 opmerkingen:

  1. leuk verhaal weer Kees, en wat een rotzooi! wel een heerlijke dag om zoiets te doen! zit zelf zo nu en dan ook te kijken naar zo'n garnalennet. lijkt me toch weer een leuke afwisseling en ik ben natuurlijk dol op garnalen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Onno, bedankt voor je reactie. In de toekomst zal hopelijk veel aandacht gaan schenken aan garnalenvissen. Ik ben niet echt een die-hard op garnalengebied maar loop zelf tegen het probleem aan dat er zo weinig over te vinden is.

      Groeten, Kees

      Verwijderen
  2. Zo Kees Was jij dat in dat karretje dat voorbij ging.er zat wel iemand te zwaaien,maar ik wist niet wie dat was,Je heb aardig de zee schoon gemaakt,wel een goed teken voor dat er veel baarsjes rond zwemmen Ik heb drie visjes gevangen vandaag.Gisteravond is door twee van onze club 40 scharren en twee mooie torren gevangen,dat zijn goede berichten
    \gr Willem B

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk gedaan Kees!!!

    gr Jan

    BeantwoordenVerwijderen